Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Žáci s náročným chováním jako zdroj zátěže učitelů 1. stupně ZŠ
Týčová, Petra ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Vídršperková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá náročným chováním žáků pohledem třídních učitelů prvního stupně základní školy, kteří toto chování vnímají jako významný zdroj profesní zátěže. Cílem diplomové práce je zmapovat, které formy chování žáků identifikují učitelé jako nejvíce zatěžující, co v souvislosti s vystavením náročnému chování prožívají a co učitelům schází, aby profesní zátěž zvládali lépe. Teoretická část obsahuje základní informace o emocích a stresu v souvislosti s prožíváním učitelů. Další část je věnována pojetí náročného chování žáků, jeho formám a projevům. V závěru této části je zpracována oblast sociální podpory učitelů a zmíněn význam duševní hygieny. Cílem praktické části je vysledovat prostřednictvím kvalitativního šetření a analýzou polostrukturovaných rozhovorů, které chování žáků označují učitelé prvního stupně na vybrané škole jako náročné. Dále bylo zjišťováno, co v souvislosti s vystavením tomuto chování prožívají, jakou podporu od vedení školy a školního poradenského pracoviště využívají, případně jakou další podporu by uvítali. Současně bylo zkoumáno, co oni sami dělají pro to, aby mohli svoji práci vykonávat s menší mírou profesní zátěže. Závěrečná část práce obsahuje shrnutí a interpretaci výsledků výzkumu.
Chování náročné na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem
Foord, Libuše ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá chováním náročným na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem. Cílem je prostřednictvím výpovědí pedagogických pracovníků mateřských a základních škol zřizovaných dle §16 odst. 9 školského zákona zjišťovat stav současné reality vzdělávání těchto žáků. Zkoumán je výskyt, frekvence, intenzita a konkrétní projevy chování náročného na podporu, příčiny, které dané chování způsobují či ovlivňují, předcházení a preventivní přístupy, ale také řešení výskytu a eskalace daného chování. Teoretická část přináší ucelený pohled na téma problémového a náročného chování u nás a v anglosaském prostředí, věnuje se přístupům k chování náročnému na podporu, problematice autismu, neurodiverzity a mentálního postižení. Ve výzkumné části je vymezen cíl práce a výzkumné otázky, metodologie výzkumu. Výzkumné šetření je provedeno kvalitativně za užití polostrukturovaných rozhovorů. Výsledky staví na vyčerpávajících výpovědích čtrnácti pedagogických pracovníků. Závěry práce představují komplexní obraz problematiky chování náročného na podporu a poukazují na dobrou praxi, ale i na neinformovanost, případně nedostatek podpory potřebné pro vzdělávání žáků s autismem a mentálním postižením a daným chováním. Práce poukazuje na potřebu systémového řešení a současně volá po dalším bádání....
Prevence rizikového chování žáků v podmínkách inkluzivního vzdělávání druhého stupně ZŠ
Bečvářová, Zora ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na prevenci náročného chování ve společném vzdělávání. Cílem práce je popsat prevenci na vybrané základní škole v Karových Varech, a to se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části je popsána prevence, náročné chování a rysy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zmíněny jsou také příklady náročného chování u jednotlivých specifických žáků a prevence tohoto chování. V praktické části byla zkoumána prevence a poté to, jak se žáci se speciálními vzdělávacími potřebami zapojují do preventivních aktivit, popř. zda je mají nějak upravené. Výzkum probíhal na 2. stupni vybrané základní školy v Karlových Varech. Ke zpracování výzkumu byly použity metody analýzy dokumentů, rozhovory a pozorování. Bylo zjištěno, že prevence náročného chování směrem ke zmíněným žákům není ve sledované škole příliš propracovaná. Objevují se pouze náznaky transformace aktivit a individualizace prevence.
Odlehčovací služby pro lidi s autismem a mentální retardací - dostupnost v regionech
Nováková, Marie ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku poskytování odlehčovacích služeb rodičům dětí a dospělých s autismem a mentální retardací. V úvodních kapitolách se diplomová práce zaměřuje z teoretického hlediska na poruchy autistického spektra v kombinaci s mentální retardací a možným výskytem problémového chování. V práci jsou dále popsány terapeutické postupy pro jedince s autismem a mentální retardací, dále se práce věnuje obecné problematice poskytování sociálních služeb těmto jedincům. Ze sociálních služeb pak diplomová práce cílí především na služby odlehčovací. V empiricky zaměřené části diplomová práce popisuje dostupnost odlehčovacích služeb pro rodiny s jedincem s autismem a mentální retardací v jednotlivých regionech České republiky.
Odlehčovací služby pro lidi s autismem a mentální retardací - dostupnost v regionech
Nováková, Marie ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku poskytování odlehčovacích služeb rodičům dětí a dospělých s autismem a mentální retardací. V úvodních kapitolách se diplomová práce zaměřuje z teoretického hlediska na poruchy autistického spektra v kombinaci s mentální retardací a možným výskytem problémového chování. V práci jsou dále popsány terapeutické postupy pro jedince s autismem a mentální retardací, dále se práce věnuje obecné problematice poskytování sociálních služeb těmto jedincům. Ze sociálních služeb pak diplomová práce cílí především na služby odlehčovací. V empiricky zaměřené části diplomová práce popisuje dostupnost odlehčovacích služeb pro rodiny s jedincem s autismem a mentální retardací v jednotlivých regionech České republiky.
Problémové chování u osob s mentálním postižením a možnosti práce s těmito klienty při poskytování sociálních služeb
JELÍNKOVÁ, Jana
Lidé s mentálním postižením se dnes již běžně vyskytují v naší společnosti. Mnoho z nich je uživateli nějakých sociálních služeb. A stejně jako u zbytku populace, i u lidí s mentálním postižením se někdy vyskytuje chování, které není vhodné, přiměřené či nějak narušuje své okolí ? problémové chování. Při poskytování sociálních služeb je důležité, aby i tito klienti měli možnost žít spokojený život a jejich chování je neomezovalo ve využívání sociálních služeb. Teoretická část je zaměřena na informace týkající se osob s mentálním postižením a problémovým chováním. Jsou v ní popsány jednotlivé druhy problémového chování, příčiny vzniku tohoto chování a jeho důsledky. Je zde i nástin možných technik a forem práce s klienty s mentálním postižením a problémovým chováním. Dále jsou uvedená specifika práce s těmito klienty při poskytování sociálních služeb. Cílem této práce bylo zmapovat a porovnat druhy problémového chování u uživatelů ambulantních a pobytových sociálních služeb a možnosti postupu práce s nimi. K dosažení cíle byl zvolen kvantitativní výzkum, konkrétně metoda dotazování formou dotazníku. Základním souborem byli pracovníci pobytových a ambulantních služeb pro osoby s mentálním postižením. Výsledky ukázaly, že výskyt problémového chování mezi klienty s mentálním postižením je značný. Nejčastější formy jsou verbální a fyzická agrese. Pracovníci při práci používají moderní techniky práce, které předcházejí opatřením omezujícím pohyb. Poskytování sociálních služeb není výrazně ovlivněno chováním klienta a pracovníci mají možnost se vzdělávat v oblasti problémového chování u klientů s mentálním postižením. Zpracováním dat jsem zjistila další oblasti této problematiky, které by mohly být podkladem pro další výzkum. Jedná se o zjištění do jaké míry jsou pracovníci ovlivněni klientovým chováním při své práci a zda používání moderních metod práce a využívání prevence zmírňuje u pracovníků vnímání klientů jako problémových a nedochází tak k ovlivnění pracovníků v postoji k těmto klientům.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.